23 خرداد 1403

چرا اهدای خون مهم است؟

خون برای زندگی حیاتی است، شما نمی توانید بدون آن زندگی کنید. خون در سراسر بدن شما گردش می کند تا مواد مغذی ضروری و اکسیژن را به سلول های شما برساند. هنگامی که فردی تحت عمل جراحی قرار می گیرد یا آسیب های تروماتیکی دارد، مانند تصادف رانندگی، تزریق خون به جایگزینی خون از دست رفته کمک می کند. به همین ترتیب، بیمارانی که تحت درمان سرطان قرار می‌گیرند ممکن است نتوانند پلاکت‌های کافی برای تشکیل لخته و توقف خونریزی تولید کنند و تزریق خون به این کاهش کمک می‌کند.
همچنین از آنجایی که خون و پلاکت قابل تولید نیستند، در صورت تمام شدن ذخایر، منبع دیگری وجود ندارد. بنابراین، ضروری است که افرادی که شرایط لازم را دارند تا حد امکان اهدا کنند.
مزایای اهدای خون چیست؟
هر کسی دلایل خاص خود را برای اهدای خون دارد. برخی از مردم این کار را انجام می دهند زیرا می خواهند به افردای که به آن نیاز دارند کمک کنند . یک بار اهدا خون می تواند جان سه نفر را نجات دهد. برخی دیگر این کار را انجام می دهند زیرا کسی را می شناسند که ممکن است روزی به خون نیاز داشته باشد. بدون توجه به دلیل، اهدای خون یک فرآیند ایمن و ساده است که کمتر از یک ساعت طول می کشد، اما می تواند تأثیر مادام العمری بر گیرنده داشته باشد.
اهدای خون به طور منظم می تواند از چند جهت برای شما مفید باشد:
خطر حمله قلبی را کاهش می دهد
اهدای خون حداقل یک بار در سال می تواند به بهبود جریان خون و کاهش انسداد شریانی کمک کند. مطالعات مربوط به اواخر دهه 1990 نشان می دهد که افرادی که خون اهدا می کنند، خطر ابتلا به حمله قلبی را تا 88 درصد کاهش می دهند.
سطح آهن شما را متعادل می کند.
آهن بیش از حد در خون می تواند باعث سخت شدن شریان های (آترواسکلروز) شود. این می تواند جریان خون را به بقیه بدن محدود کند. اهدای خون به کاهش میزان آهن در خون کمک می کند و خطر تصلب شرایین را کاهش می دهد.
مشکلات بالقوه سلامتی را آشکار می کند.
اگر چه مانند مطب پزشک معاینه کامل فیزیکی نمی‌شوید، قبل از خون‌گیری یک معاینه کوچک انجام می شود. چکاپ سلامتی شامل:
بررسی فشار خون
بررسی دمای بدن
غربالگری کلسترول
بررسی هموگلوبین
شمارش آهن
شمارش نبض
این چکاپ می‌تواند به آشکار کردن مشکلات سلامتی کمک کند که ممکن است از آن‌ها آگاه نبوده‌اید. دریافت تشخیص آریتمی یا فشار خون بالا از طریق معاینه برای اهداکنندگان معمول است
خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
همانطور که اشاره شد، آهن زیاد در خون می تواند برای بدن شما مضر باشد. یکی از مزایای اهدای خون و کاهش ذخایر آهن این است که می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. آهن با رادیکال‌های آزاد سرطان‌زا، اتم‌های ناپایدار که می‌توانند به سلول‌ها آسیب رسانده و باعث بیماری شوند، مرتبط است.

مطالعات نشان داده اند که در مقایسه با گروه کنترل، بیمارانی که چندین بار در سال خون اهدا می‌کنند، سطح آهن و خطر ابتلا به سرطان کمتری دارند.

دانشکده پزشکی هیوستون

گرد آوری: دکتر امیرمحمد علومی

/انتهای پیام

بنیاد امور بیماری های خاص

@cffsd

شماره حساب سیبا بانک ملی
0110103434000
واریز کمک های مردمی
100 مطب دیابتی
تازه ترین اخبار خاص‌پرس