09 خرداد 1403

به مناسبت روز جهانی ام اس(MS)

مولتیپل اسکلروزیس (MS) بر عملکرد نواحی شناختی، عاطفی، حرکتی، حسی یا بصری تأثیر می گذارد و در نتیجه حمله سیستم ایمنی فرد به مغز و نخاع رخ می دهد. تخمین زده می شود که بیش از 1.8 میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند. افراد در هر سنی ممکن است مبتلا شوند، اما در بزرگسالان جوان و در زنان شایع تر است. ام اس می تواند با درمان با دارو در اوایل دوره بیماری بهبود یا تثبیت شود و بسته به شدت بیماری و علائم، درمان برای هر فرد متفاوت خواهد بود.
مولتیپل اسکلروزیس (MS) وضعیتی است که زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی به مغز و نخاع حمله می کند.
علائم ام اس از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به محل و شدت آسیب فیبر عصبی بستگی دارد. این علائم اغلب شامل مشکلات بینایی، خستگی، مشکل در راه رفتن و حفظ تعادل و بی حسی یا ضعف در بازوها و پاها هستند. علائم ممکن است بیایند و بروند یا برای مدت طولانی ادامه داشته باشند.علل ام اس مشخص نیست اما سابقه خانوادگی این بیماری ممکن است خطر را افزایش دهد.
در حالی که هیچ درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد، درمان می تواند علائم را کاهش دهد، از عود بیشتر جلوگیری کند و کیفیت زندگی را بهبود بخشد.
ام اس می تواند به روش های مختلفی از جمله:
سندرم جدا شده بالینی (CIS): یک دوره از علائم عصبی را توصیف می کند که اولین علامت بالینی احتمالی ام اس است.
بهبود عود کننده (RRMS): شایع ترین شکل MS است که با حملات متناوب علائم (عود) مشخص می شود، به دنبال آن یک دوره کوتاه یا طولانی بدون حملات بالینی (بهبودی).
پیشرونده ثانویه (SPMS): پس از زندگی طولانی مدت با RRMS، عودها کاهش می یابد و علائم به تدریج بدون عود یا بهبودی ادامه می یابد. و 
پیشرونده اولیه (PPMS): با شروع علائم اولیه، بیماری به تدریج پیشرفت می کند و بدون هیچ عود یا بهبودی واضحی بدتر می شود. 
تشخیص ام اس همیشه در مراحل اولیه آسان نیست. به طور معمول، افرادی که مبتلا به ام اس تشخیص داده شده اند چندین مرحله تشخیصی را پشت سر گذاشته اند که می تواند یک تجربه ناراحت کننده و ترسناک برای این افراد باشد.

روز جهانی ام اس یک روز بین المللی آگاهی برای همه افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) است. جامعه جهانی ام اس این روز را گرامی می دارند تا تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، آگاهی را افزایش دهند و برای تغییر تلاش کنند. روز جهانی ام اس همه ساله در 30 گرامی داشته می شود.

جدول بسته ی حمایتی(دارو، خدمات، تجهیزات):

(برای نمایش جدول واضح تر، روی تصویر جدول زیر کلیک کنید)

بنیاد امور بیماری های خاص

@cffsd

 

 

شماره حساب سیبا بانک ملی
0110103434000
واریز کمک های مردمی
100 مطب دیابتی
تازه ترین اخبار خاص‌پرس