13 فروردین 1401

روز جهانی اتیسم

روز دوم اوريل مصادف با ١٣ فروردين , روز جهاني آگاهي از اتيسم “نامگذاري شده است. امسال با شعار "آموزش با كيفيت و فراگير براي همه" توسط سازمان بهداشت جهاني انتخاب شده، اين روز را جشن گرفته و تشويق كنيم تا همه لباس آبي بپوشند و چراغ هاي منزل و  محل كار خود را روشن نمايند.

به گزارش روابط عمومي بنياد امور بيماريهاي  خاص طي مصاحبه با دكتر امين رفيعي پور دكتراي تخصصي روانشناسي سلامت و مشاور رئيس بنياد امور بيماريهاي خاص، رفيعي پور در گفت و گو با روابط عمومي بنياد امور بيماريهاي خاص اظهار داشتند:
از آنجائيكه اتيسم يك اختلال عصبي رشدي مي باشد و فرد مشكلاتي در ارتباطات اجتماعي دارد و با رفتارهاي محدود و تكراري مشخص مي گردد و در ست است كه اتيسم اختلال جديدي نيست اما از آنجائيكه مردم از اين اختلال اطلاعي ندارند، بر گزاري روز آگاهي از اتيسم موجب افزايش آگاهي مي شود و بسيار مهم است.

وي با اشاره به اينكه اتيسم يك اختلال ژنتيكي است و اگر به موقع تشخيص داده شود و معمولا قبل از ٣سالگي قابل تشخيص است و بطور موثر قابل درمان  مي باشد.
اما عدم آگاهي مشكلات عديده اي را براي فرد داراي اختلال اتيسم و خانواده شان ايجاد مي نمايد.
و شايد برخورد مردم با اين موضوع عادي نباشد و متاسفانه چالش ها ونابرابري هاي جهاني را كه مردم پس از همه گيري با آن مواجه هستند از جمله رفتار نابرابر، توزيع درآمد، سيستم بهداشتي ناكافي، مشكلات عديده اي بوجود آورده است واين نا برابري هاي اجتماعي براي افراد داراي اختلال اتيسم آشكار تر و جدي تر بود.

رفيعي پور با اشاره به اينكه در سالهاي اخير به دليل بحران بيماري كرونا و كاهش يا قطع ارائه خدمات اجتماعي بيشتر از گذشته نا برابري مشهود مي باشد.
و ما بايد در خصوص حقوق و رفاه اجتماعي افراد داراي معلوليت از جمله افراد داراي اختلال اتيسم که از الزامات ساخت دنيايي بهتر است كوشا باشيم.

وي در خاتمه تاكيد داشتند كه  نظام آموزشي فراگير و برنامه هاي آموزشي مناسب ايجاد نماييم   تا بر اساس آن دانش آموزان داراي اختلال اتيسم با مسير آموزشي مناسب با شرايطشان  دسترسی پيدا كنند.
وهمچنين امكانات فن آوري مناسب براي افراد مبتلا به اختلال اتيسم را توسعه داده تا بتوانند زندگي مستقلي در جامعه داشته باشند.
/انتهاي پيام

بنیاد امور بیماری های خاص

@cffsd

شماره حساب سیبا بانک ملی
0110103434000
واریز کمک های مردمی
100 مطب دیابتی
تازه ترین اخبار خاص‌پرس