01 مهر 1399

شرحی بر کلونوسکوپی

کلونوسکوپی:

کلونوسکوپی روشی برای بازبینی زنده از بدن است که به پزشک اجازه میدهدکلون یا مقعد بیمار را معاینه کند. وسیله ی مورد نیاز این روش از یک لوله ی نرم(به ضخامت انگشت)که به انتهای آن یک دوربین و یک چراغ بسیار ظریف متصل است تشکیل شده است. با بهره گیری از این روش می توان تومورها، زخم های رودوی، التهابات و خونریزی، و سوزش های گوارشی در کلون را مشاهده و بررسی نمود. شایان ذکر است که این روش، در تشخیص خونریزی، اشکالات دفع و زائده های مقعدی بسیار کاربرد دارد. امکان دارد بیوبسی که نمونه برداری بدون درد از بافت است نیز انجام شود.

 

کلونوسکوپی در چه مواردی انجام میشود؟

. یبوست

. خونریزی مقعدی

. بیرون روی غیر معمول

. وجود پولیپ یا زائده های رودوی

. وجود سرطان روده ی بزرگ

. وجود سرطان کلون و ناحیه ی مقعدی

 

نیاز به کلونوسکوپی:

بعد از سرطان ریه، سرطان کلون بسیار شایع است. این سرطان اول از پولیپ یا زائده های موجود شروع میشود که به تدریج در طول 7الی10 سال به توده های سرطانی تبدیل میشوند. البته این سرطان قابل پیشگیری است. اگر پولیپ های به وجود آمده به موقع برداشته شوند میتوان از ایجاد سرطان جلوگیری کرد. بررسی ها اینگونه نشان میدهند که تقریباً یک هشتم افراد بالای پنجاه سال دارای پولیپ های کلونی هستند و همانطور که ذکر شد اگر این پولیپ ها به موقع تشخیص داده نشوند به سرطان تبدیل میشوند.

اکثر پولیپ ها بدون علائم و نشانه هستند، پس انجام کلونوسکوپی در افراد بالای 45 سال به طور منظم برای پیشگیری از ابتلا به سرطان ضروریست. افرادی که در آنها سابقه ی وجود سرطان های کلونی و رودوی وجود دارد نیاز به کلونوسکوپی قبل 45 سالگی نیز دارند.

آمادگی قبل از انجام کلونوسکوپی:

قبل از انجام ممکن است آرامبخش ها از طریق رگ تزریق شوند این دارو ها خواب آور هستند و برای رفع ناراحتی های انجام عمل به بیمار کمک میکنند.

سپس دستگاه کلونوسکوپ که یک لوله ی باریک انعطاف پذیری است وارد مقعد میشود و در طول کلون حرکت میکند.

کلونوسکوپ یک دوربین و چراغ ظریف را نیز شامل میشود که در اول لوله قرار دارند وبه پزشک اجازه میدهد تصاویری که برای معاینه نیاز دارد را از طریق مانیتور رصد کند.

 کلونوسکوپ همچنین به پزشک اجازه میدهد در صورت لزوم پولیپ های موجود را بردارد و یا برای آزمایشات بیشتر از بافت کلون نمونه برداری انجام دهد.

.پزشک ممکن است برای رفع خونریزی از هموکلیپس استفاده کند. هموکلیپس ها بعداً دفع خواهند شد.

 در حین انجام کلونوسکوپی، مقداری هوا از طریق کلونوسکوبپ به روده ی بزرگ وارد میشود تا مقداری انبساط ایجاد کند. این حجم هوای وارد شده مقداری درد های شکمی و احساس نیاز به دفع را ایجاد میکند که تدریجاً فروکش میکند.انجام کلونوسکوپی حدوداً 30 دقیقه به طول می انجامد.

 

مراقبت های پس از کلونوسکوپی:

بعد از اتمام، خروج گاز های وارد شده به تسکین دلپیچه های به وجود آمده کمک میکنند. احساس هرگونه ناراحتی و خونریزی لازم است به پزشک گزارش شوند.

نیاز است که بیمار توسط یک فرد بالغ همراهی شود چرا که آرامبخش های تزریق شده حتماً سرگیجه و خواب آلودگی را ایجاد خواهند کرد. پس بیمار باید در نظر داشته باشد که از هرگونه رانندگی، کار با دستگاه های مکانیکی و مصرف نوشیدنی های الکلی تا 24 ساعت، اجتناب کند.

. بعد از اتمام عمل، روال عادی غذایی میتواند به حالت اولیه بازگردد.

 

ریسک ها و عوارض احتمالی:

. احتمال پارگی و ایجاد سوراخ در کلون یا مقعد (0.2%)

. خونریزی احتمالی به واسطه ی انجام بیوبسی یا برداشت پولیپ(1.7%)

. عفونت

. مرگ(0.006%)

. احتمال رخ دادن آلرژی های دارویی و واکنش نسبت به دارو های بیهوشی بسیار نادر هستند اما ممکن است اتفاق بیفتند.

جراحی، بستری شدن و نیاز به دریافت خون در صورت وقوع حوادث احتمالی و پیش بینی نشده حین عمل ممکن است رخ دهند.

@cffsd

بنیاد امور بیماری های خاص

شماره حساب سیبا بانک ملی
0110103434000
واریز کمک های مردمی
100 مطب دیابتی
تازه ترین اخبار خاص‌پرس