28 فروردین 1400

برنامه زنده اینستاگرامی با موضوع دیابت و روزه داری برگزار شد

در راستای سلسله برنامه های آموزشی پزشکان که از سوی واحد ۱۱۰۰ مطب دیابتی بنیاد امور بیماریهای خاص برنامه ریزی و تنظیم می گردد، برنامه لايو اينستاگرامي روز جمعه مورخ 1400/01/27 با موضوع دیابت و روزه داری در پيچ پزشكان  صد مطب دیابتی برگزار گردید.سخنرانان این لايو جناب آقای دکتر مهاجری تهرانی (فوق تخصص غدد استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران)و جناب آقای دکتر علی خانی  در رابطه با روزه داری در بيماران مبتلا به ديابت بررسي گرديد. براساس آخرین گایدلاین دیابت و روزه‌داری (IDF DAR2021) تصمیم‌گیری پزشکان در زمینه روزه‌داری افراد دیابتی با محاسبه ریسک، بر  بیماران دیابتی را مشخص می‌کند.
در اين برنامه در رابطه با اینکه چرا روزه گرفتن برای دیابتی ها ضرر دارد توضیحاتی داده شد.
در این برنامه افراد دیابتی بر اساس خصوصیاتی فرد هر بیمار ، نوع دیابت ، طول مدت ابتلا به دیابت، وجود بیماری های همراه و عوارض ناشی از دیابت، داروهای مصرفی برای کنترل قند خون ، بیماران به گروههای زیر تقسیم بندی شدند.
۱- گروه های بسیار پر خطر ( مانند بیماران دیابتی نوع یک  با کنترل قند خون نامناسب، بیماران دیابتی نوع دو با تزریق مکرر انسولین، بیمارانی که سابقه هیپوگلیسمی های مکرر دارند، بیماران دیابتی دارای عوارض پیشرفته دیابتی ، خانم های دیابتی باردار) این گروه از بیماران نباید روزه بگیرند.
۲- گروه پرخطر( دیابتی نوع ۱ خوب کنترل شده، دیابتی های نوع دو که انسولین دریافت می کنند یا قرص های دارای عوارض افت قند، ...) این گروه هم  بهتر است که روزه نگیرند.
۳- بقیه افراد دیابتی که خارج از دو گروه فوق باشند ( دیابتی نوع دو که خوب کنترل شده باشند و عارضه جدی ناشی از دیابت را نداشته باشند،) این افراد در گروه کم خطر و یا با خطر متوسط قرار می گیرند و با اتخاذ تدابیر مناسب این گروه می توانند روزه بگیرند.
در مرحله بعد تک تک داروهای مصرفی در دیابت از نظر نوع مصرف و نحوه تغییر در طول ایام ماه مبارک رمضان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در رابطه با علائم ناشی از بالا بودن و یا کاهش قند خون در ایام روزه داری و نحوه مدیریت آن بحث شد.
در رابطه با کنترل قند خون در طی ایام ابتلا به بیماری های حاد هم دکتر مهاجرتهرانی توضیحات لازم و تبدیل داروها و انسولین ها بیان کردند.
 
در پایان به سوالات حاضرین در لایو پاسخ داده شد.  شرکت کنندگان اين برنامه آنلاین ۱۲۶ نفر از پزشکان ۱۱۰۰ مطب دیابتی بودند.

@cffsd

بنیاد امور بیماری های خاص

شماره حساب سیبا بانک ملی
0110103434000
واریز کمک های مردمی
100 مطب دیابتی
تازه ترین اخبار خاص‌پرس